Самостійна
робота №7 з теми: "Складне речення"
11 клас
1. Складнопідрядним з кількома
підрядними є речення:
А Коли дивитись у невтомне джерело і думати про
неосяжну землю, то спаде на думку, що земля має серце чисте й могутнє.
Б Але там, де збереглися залишки степового
травостою, на початку літа настає дивовижно прекрасна, ніби святкова пора.
В Тіло йому охопила гаряча млость, в очах плавали
жовті плями, і від того здавалося, що й надворі теж жовто.
Г З суворою гідністю і навіть настороженістю жде
він, поки син, вставши з газика, підійде до нього.
2. Складним
з кількома підрядними, які складаються з трьох частин, є речення:
А Весна охоче роз'ятрить вашу печаль, щоб молодими
легіонами мчати, не обертаючись, уперед повз вас туди, де ще залишилися
подекуди сніги й тане остання крига.
Б Вранці, коли висить над містом сіре шмаття неба,
ви поспішаєте, щоб не спізнитись, до фабрики чи установи, а десь між четвертою
й п’ятою повертаєтесь додому.
В Не в розкішних будинках, котрих там не було, не
в бронзах і мармурах лежала краса Києва, а втих горбах зелених, на яких він роз
таборився, в ярах численних, засипаних, в журливих потічках, що до могутнього
Дніпра збігали.
Г Ждали тато й мама, що син їх незабаром приїде
укінченим гімназистом, дійшовши кінця курсу щасливо, як то бувало при скінченні
попередніх класів, коли Михайло привозив то похвального листа, то якусь книжку
– нагороду за успіхи в навчанні.
3.
Правильно розставлено розділові знаки в реченні з кількома підрядними::
А Має початись вознесіння сон-трави з-під опалого
листя й сухого галуззя в лісі, вознесіння пролісків, чиї пелюстки схожі на
лапаті сніжинки недавньої зими, вознесіння рясту, що наче позичить собі кольору
в небесної далечини.
Б Проходячи мимо горобини, що стояла поміж вільх і
беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматися від того, щоб
не поглянути на її радісну поставу, що виражала щиру-щирісіньку втіху.
В Владика Молдавський Петро Могила, що через шість
років після уніатів став київським митрополитом був першим, хто відбудував і
зміцнив собор, перед тим плюндрований і нищений.
Г Подякувавши Богові, пішов він у світ, набравши з
собою цілющої роси, щоб робити нещасних сліпців видющими, та допомагати людям,
як навчився він тої ночі у лісі.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 4 – 6 до
нього.
/1/ більшість людей не може та й не намагається
пояснити чому в тих чи інших випадках вони поводяться так а не інакше. /2/ Хоча
життя іноді й трясеться на вибоїнах все ж воно зрештою завертає на наїжджені
дідами-прадідами колії. /3/ Штовхає його на цьому шляху так зване звичаєве
право норми поведінки людей засновані на народних звичаях і досвіді предків. /4/
У пошані були насамперед ті норми які спрямовували життя в спокійне русло
сприяли мирові й злагоді в суспільстві. /5/ Звичаєве право потребувало своїх
диригентів регулювальників охоронців. /6/ Так якщо хтось випадково або зозла
косив на чужому полі то потерпілий збирав односельців та представників
сільської адміністрації для визначення збитків. /7/ Винні могли бути покарані
за вироком сходу, який керувався перш за все народною мораллю.
4.
Допустове підрядне речення вжито в складнопідрядному реченні:
А 1
Б 2
В 4
Г 5
5. Підрядне
речення умови вжито в складнопідрядному реченні:
А 1
Б 2
В 4
Г 6
6.
З'ясувальне підрядне речення вжито в складнопідрядному реченні:
А 1
Б 2
В 4
Г 5
7.
Складнопідрядним є речення:
А Думається батькові, чи то часом не син пролетів
та й розписався тасьмою в небі над рідним вранішнім степом.
Б Зоряно над селищами було, а там десь у степах
хмара заходила і безгрішно ламалися стебла блискавок.
В У різну
пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз, ополудні, розцвів чи не
найяскравіше.
Г Миттю старий одстебнув геть лижви і, наставивши
корляку, як спис, гайнув уперед.
Д Частіше задувають вітри з півночі, і сива трава
на солончаках біжить, як вода.
8.
Правильне твердження:
А Й на мить здавалося Тарасові, що він крокує
розливом білого цвіту.
Це
складнопідрядне речення з підрядним мети.
Б На кожному кроці, хоч ми і не помічали,
виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей.
Це
складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
В Коли на грудях моря розстелялась мла, хвиль
сонних перемови повторяли птахи.
Це
складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
Г Тільки гілля кленів і тополь ставало таким
пухнастим, наче хтось навмисне обкладав його товстим шаром вати.
Це
складнопідрядне речення з підрядним означальним.
9.
Правильно розставлено розділові знаки в реченні:
А Постояв трохи на самому вершечку могили, знайшов
у небі ледь помітну тремтливу грудочку, що вся тремтіла, сипала звуками й пішов
ріллею до лісу.
Б Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот і
попередив Хоткевича.
В І тільки тут, на Січі, люди вперше починали
виховувати в собі справжню, свідому любов до своєї батьківщини, тому, що тільки
тут, в цьому орлячому кублі, батьківщина дійсно ставала для них рідною матір'ю,
а не лютою мачухою…
Г Він тихо причалив до лісникового човна, котрий
ніколи ніким не приковувався, і, зіпхнувши його з берега, пустив за водою.
10. Установіть відповідність.
Характеристика речення
А складнопідрядне з підрядним причини
Б складнопідрядне з підрядним означальним
В складнопідрядне з підрядним допустовим
Г складнопідрядне з підрядним мети
Д складнопідрядне з підрядним порівняльним
Речення
- Хоч ішов на спад вересень, сонце пекло немилосердно.
- Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день.
- Як ото після градобою колоски на ниві підводяться, так зараз
підводяться, відходять душею люди.
- Андрійко обнімав вовка руками й ногами, щоб вовкові було легше.
- Я вчора сказала дядькові Якиму, щоб він тобі дозволив нарвати
черешень.
- Роса потягла з вологих трав густий дух пожухлого мокрого сіна, що
позалишалося в кущах по торішній косовиці.
11.
Установіть відповідність.
Вид підрядного речення
1 обставинне допустове
2 обставинне умови
3 обставинне місця
4 обставинне міри і ступеня
Приклад
А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.
В Коли терпінню приходить край, народ мов буря.
Г Держімося землі, бо земля держить нас.
Д Не бійся правди, хоч вона гірка.
12.
Установіть відповідність.
Вид підрядного речення
1 означальне
2 з'ясувальне
3 обставинне наслідку
4 обставинне мети
Приклад
А Народ, що не знає своєї історії, є народом
сліпців.
Б Я сідаю на горбик зігрітий, щоб ключі журавлині
зустріти.
В Струни чекають, щоб пальці торкнулись до них.
Г Дарма що сніг хрумкотить під ногами, але весна
своє бере.
Д Дощ тут випав менший, так що ледве прибив
пилюку.
Самостійна
робота №7 з теми: "Складне речення"
11 клас
1.
Складнопідрядним із підрядною допустовою частиною є речення:
А Тепла ще не було, дарма що минуло кілька днів
березня.
Б Щоб перебудувати світ, треба бути сміливим і
сильним.
В Мабуть, тому що село коло річки близько, таке
все свіже, зелене та ярке.
Г Поки мати страву носила, батько став частувати
старостів.
2.
Правильно побудовано схему складного речення з кількома підрядними:
А Коли Данило дивився на Мирославу, йому
здавалося, що він уже давно-давно знає дівчину, її місячні коси, її характерну
дівочу ходу.
(коли…), […дієсл.], (що…), (що…).
Б Коли двоє б’ються, майже завсіди з'являється
третій, який спершу приглядається до бійців, щоб згодом виступити в ролі
торжествуючого пожинача плодів перемоги.
[коли…], (..імен.), (який…), (щоб…).
В Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо
Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю тую воду, яку вона несла йому в дарунок.
[…дієсл.], (бо … дієсл.), (щоб.. імен.), (яку…).
Г А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх.
[…дієсл.], (що … імен.), (що…).
3.
Правильно розставлено розділові знаки в реченні зі збігом двох сполучників:
А Не думай, що коли ти заступив собою Янку та
зробив нам дечку послугу, то все тут дозволяється.
Б Груші сагачки терпляче стримували себе, щоб не
зацвісти, бо, хоч горобці й порозпускали хвости та крила, але не треба
поспішати з цвітінням.
В Школу Єльці довелося кинути, бо, якщо досі була
тільки помічницею матері, то відтепер мусила про все дбати сама.
Г О я знаю, що, коли б ти була на тій раді, то й
ти була б стала за ними проти свого батька.
Завдання з вибором однієї або кількох правильних
відповідей.
Прочитайте текст. Виконайте подані після нього
завдання 4 – 6.
/А/ Із-за обрію стали накочуватися хмари, що
громадилися все більше. /Б/ Нарешті вони закипіли і тяжко рушили вперед,
підминаючи під себе небо, так що на землі ставало все важче дихати. /В/ Птахи,
вириваючись у сизі присмерки степу, не могли злітати дуже далеко і високо, бо
крила їх робилися зволоженими. /Г/ Степом рухалася широка чорна тінь, яка вже
покрила степові могили і Довжанські ліси так, що їх уже зовсім не було видно.
/Д/ Коли хмари застигли і їх сторожке мовчання оволоділо небом і землею, кілька
лапатих дощових крапель упало на круп коня. /Е/ Рясний, веселий, благодатний
линув дощ, який освіжив і обновив степ і людей, викликав у них дитячий,
радісний настрій.
4.
Складнопідрядними з підрядними означальними є речення:
А Б В Г Д Е
5.
Складнопідрядними з підрядними обставинними є речення:
А Б В Г Д Е
6.
Складнопідрядним з кількома підрядними є речення:
А Б В Г Д Е
7.
Складнопідрядним з підрядним з’ясувальним є речення:
А Хлопчаки відчували страх перед тими небезпеками,
що таїлись у його темних проваллях.
Б Хіба в тебе немає відчуття, що кожної миті наше
життя може обірватися?
В Швидка течія підхоплювала і несла їх все навскіс
– до протилежного берега, аж поки ноги черкнули раптом по твердому піщаному
дну.
Г Вода в річці стояла нерухомим сизим дзеркалом,
наче течія спинилась, вода застигла.
8.
Складнопідрядним реченням, в якому засобом зв’язку є сполучник, є речення:
А Я дивився й слухав цю осінню картину, що мала
заворожуючий зоровий та звуковий ряд і поволі ступав схилом яру.
Б А я дивлюсь на розпатлані дерева в саду, на
віхті туману, що плутаються між їхніми кронами.
В Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних
соняшників під горою і ліс, що вже починав жевріти.
Г Йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься.
9. Установіть відповідність.
Вид підрядного речення
1 обставинне часу
2 обставинне причини
3 обставинне умови
4 обставинне міри і ступеня
Приклад
А Украй стривожилась земля, коли в похід послали
атом.
Б Стояли двоє посеред весни, там, де вербичка
віття нахилила.
В Чим більший поет, тим глибші корені його
творчості.
Г Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай
вівса.
Д Журяться квіти, що на світанні скоро їх вкриють
сніги, білі сніги.
10.
Установіть відповідність
Вид підрядного речення
1 обставинне допустове
2 обставинне мети
3 з'ясувальне
4 означальне
Приклади
А У гущині заростей, де повітря стояло непорушно,
було жарко.
Б Мабуть, солов'ї знають, де весна зимує.
В А де нема любові і страждання, там не живе, не
б’ється і життя.
Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба
великої праці.
Д Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він
стократ уже відкритий.
11.
Установіть відповідність
Частина речення
1 Проспівай мені ту пісню, що …
2 Було холодно, дарма що …
3 Не знає спокою, хто …
4 Вода в Дніпрі піднялася, так що …
Вид підрядного речення
А обставинне допустове
Б обставинне порівняльне
В обставинне наслідку
Г означальне
Д з’ясувальне
12. Установіть відповідність
Частина речення
1 … працював, хоч і …
2 … прийшли, щоб …
3 … зіщулився, бо …
4 … напишу, якщо …
Вид підрядного речення
А обставинне допустове
Б обставинне міри і ступеня
В обставинне мети
Г обставинне причини
Д обставинне умови