Загальна кількість переглядів сторінки

http://www.clocklink.com/clock_history

вівторок, 15 березня 2016 р.

Самостійна робота №7 з теми: "Складне речення" 11 клас

Самостійна робота №7 з теми: "Складне речення"
11 клас
1. Складнопідрядним з кількома підрядними є речення:
А Коли дивитись у невтомне джерело і думати про неосяжну землю, то спаде на думку, що земля має серце чисте й могутнє.
Б Але там, де збереглися залишки степового травостою, на початку літа настає дивовижно прекрасна, ніби святкова пора.
В Тіло йому охопила гаряча млость, в очах плавали жовті плями, і від того здавалося, що й надворі теж жовто.
Г З суворою гідністю і навіть настороженістю жде він, поки син, вставши з газика, підійде до нього.
2. Складним з кількома підрядними, які складаються з трьох частин, є речення:
А Весна охоче роз'ятрить вашу печаль, щоб молодими легіонами мчати, не обертаючись, уперед повз вас туди, де ще залишилися подекуди сніги й тане остання крига.
Б Вранці, коли висить над містом сіре шмаття неба, ви поспішаєте, щоб не спізнитись, до фабрики чи установи, а десь між четвертою й п’ятою повертаєтесь додому.
В Не в розкішних будинках, котрих там не було, не в бронзах і мармурах лежала краса Києва, а втих горбах зелених, на яких він роз таборився, в ярах численних, засипаних, в журливих потічках, що до могутнього Дніпра збігали.
Г Ждали тато й мама, що син їх незабаром приїде укінченим гімназистом, дійшовши кінця курсу щасливо, як то бувало при скінченні попередніх класів, коли Михайло привозив то похвального листа, то якусь книжку – нагороду за успіхи в навчанні.
3. Правильно розставлено розділові знаки в реченні з кількома підрядними::
А Має початись вознесіння сон-трави з-під опалого листя й сухого галуззя в лісі, вознесіння пролісків, чиї пелюстки схожі на лапаті сніжинки недавньої зими, вознесіння рясту, що наче позичить собі кольору в небесної далечини.
Б Проходячи мимо горобини, що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматися від того, щоб не поглянути на її радісну поставу, що виражала щиру-щирісіньку втіху.
В Владика Молдавський Петро Могила, що через шість років після уніатів став київським митрополитом був першим, хто відбудував і зміцнив собор, перед тим плюндрований і нищений.
Г Подякувавши Богові, пішов він у світ, набравши з собою цілющої роси, щоб робити нещасних сліпців видющими, та допомагати людям, як навчився він тої ночі у лісі.
Прочитайте текст. Виконайте завдання 4 – 6 до нього.
/1/ більшість людей не може та й не намагається пояснити чому в тих чи інших випадках вони поводяться так а не інакше. /2/ Хоча життя іноді й трясеться на вибоїнах все ж воно зрештою завертає на наїжджені дідами-прадідами колії. /3/ Штовхає його на цьому шляху так зване звичаєве право норми поведінки людей засновані на народних звичаях і досвіді предків. /4/ У пошані були насамперед ті норми які спрямовували життя в спокійне русло сприяли мирові й злагоді в суспільстві. /5/ Звичаєве право потребувало своїх диригентів регулювальників охоронців. /6/ Так якщо хтось випадково або зозла косив на чужому полі то потерпілий збирав односельців та представників сільської адміністрації для визначення збитків. /7/ Винні могли бути покарані за вироком сходу, який керувався перш за все народною мораллю.
4. Допустове підрядне речення вжито в складнопідрядному реченні:


А 1
Б 2
В 4
Г 5


5. Підрядне речення умови вжито в складнопідрядному реченні:


А 1
Б 2
В 4
Г 6


6. З'ясувальне підрядне речення вжито в складнопідрядному реченні:


А 1
Б 2
В 4
Г 5


7. Складнопідрядним є речення:
А Думається батькові, чи то часом не син пролетів та й розписався тасьмою в небі над рідним вранішнім степом.
Б Зоряно над селищами було, а там десь у степах хмара заходила і безгрішно ламалися стебла блискавок.
В  У різну пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз, ополудні, розцвів чи не найяскравіше.
Г Миттю старий одстебнув геть лижви і, наставивши корляку, як спис, гайнув уперед.
Д Частіше задувають вітри з півночі, і сива трава на солончаках біжить, як вода.
8. Правильне твердження:
А Й на мить здавалося Тарасові, що він крокує розливом білого цвіту.
Це складнопідрядне речення з підрядним мети.
Б На кожному кроці, хоч ми і не помічали, виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей.
Це складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
В Коли на грудях моря розстелялась мла, хвиль сонних перемови повторяли птахи.
Це складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
Г Тільки гілля кленів і тополь ставало таким пухнастим, наче хтось навмисне обкладав його товстим шаром вати.
Це складнопідрядне речення з підрядним означальним.
9. Правильно розставлено розділові знаки в реченні:
А Постояв трохи на самому вершечку могили, знайшов у небі ледь помітну тремтливу грудочку, що вся тремтіла, сипала звуками й пішов ріллею до лісу.
Б Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот і попередив Хоткевича.
В І тільки тут, на Січі, люди вперше починали виховувати в собі справжню, свідому любов до своєї батьківщини, тому, що тільки тут, в цьому орлячому кублі, батьківщина дійсно ставала для них рідною матір'ю, а не лютою мачухою…
Г Він тихо причалив до лісникового човна, котрий ніколи ніким не приковувався, і, зіпхнувши його з берега, пустив за водою.
10. Установіть відповідність.


Характеристика речення
А складнопідрядне з підрядним причини
Б складнопідрядне з підрядним означальним
В складнопідрядне з підрядним допустовим
Г складнопідрядне з підрядним мети
Д складнопідрядне з підрядним порівняльним









Речення
  1. Хоч ішов на спад вересень, сонце пекло немилосердно.
  2. Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день.
  3. Як ото після градобою колоски на ниві підводяться, так зараз підводяться, відходять душею люди.
  4. Андрійко обнімав вовка руками й ногами, щоб вовкові було легше.
  5. Я вчора сказала дядькові Якиму, щоб він тобі дозволив нарвати черешень.
  6. Роса потягла з вологих трав густий дух пожухлого мокрого сіна, що позалишалося в кущах по торішній косовиці.


11. Установіть відповідність.


Вид підрядного речення
1 обставинне допустове
2 обставинне умови
3 обставинне місця
4 обставинне міри і ступеня



Приклад
А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.
В Коли терпінню приходить край, народ мов буря.
Г Держімося землі, бо земля держить нас.
Д Не бійся правди, хоч вона гірка.


12. Установіть відповідність.


Вид підрядного речення
1 означальне
2 з'ясувальне
3 обставинне наслідку
4 обставинне мети








Приклад
А Народ, що не знає своєї історії, є народом сліпців.
Б Я сідаю на горбик зігрітий, щоб ключі журавлині зустріти.
В Струни чекають, щоб пальці торкнулись до них.
Г Дарма що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.

Д Дощ тут випав менший, так що ледве прибив пилюку.


Самостійна робота №7 з теми: "Складне речення"
11 клас
1. Складнопідрядним із підрядною допустовою частиною є речення:
А Тепла ще не було, дарма що минуло кілька днів березня.
Б Щоб перебудувати світ, треба бути сміливим і сильним.
В Мабуть, тому що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке.
Г Поки мати страву носила, батько став частувати старостів.
2. Правильно побудовано схему складного речення з кількома підрядними:
А Коли Данило дивився на Мирославу, йому здавалося, що він уже давно-давно знає дівчину, її місячні коси, її характерну дівочу ходу.

(коли…), […дієсл.], (що…), (що…).

Б Коли двоє б’ються, майже завсіди з'являється третій, який спершу приглядається до бійців, щоб згодом виступити в ролі торжествуючого пожинача плодів перемоги.
[коли…], (..імен.), (який…), (щоб…).

В Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю тую воду, яку вона несла йому в дарунок.
[…дієсл.], (бо … дієсл.), (щоб.. імен.), (яку…).

Г А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх.
[…дієсл.], (що … імен.), (що…).

3. Правильно розставлено розділові знаки в реченні зі збігом двох сполучників:
А Не думай, що коли ти заступив собою Янку та зробив нам дечку послугу, то все тут дозволяється.
Б Груші сагачки терпляче стримували себе, щоб не зацвісти, бо, хоч горобці й порозпускали хвости та крила, але не треба поспішати з цвітінням.
В Школу Єльці довелося кинути, бо, якщо досі була тільки помічницею матері, то відтепер мусила про все дбати сама.
Г О я знаю, що, коли б ти була на тій раді, то й ти була б стала за ними проти свого батька.
Завдання з вибором однієї або кількох правильних відповідей.
Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання 4 – 6.
/А/ Із-за обрію стали накочуватися хмари, що громадилися все більше. /Б/ Нарешті вони закипіли і тяжко рушили вперед, підминаючи під себе небо, так що на землі ставало все важче дихати. /В/ Птахи, вириваючись у сизі присмерки степу, не могли злітати дуже далеко і високо, бо крила їх робилися зволоженими. /Г/ Степом рухалася широка чорна тінь, яка вже покрила степові могили і Довжанські ліси так, що їх уже зовсім не було видно. /Д/ Коли хмари застигли і їх сторожке мовчання оволоділо небом і землею, кілька лапатих дощових крапель упало на круп коня. /Е/ Рясний, веселий, благодатний линув дощ, який освіжив і обновив степ і людей, викликав у них дитячий, радісний настрій.
4. Складнопідрядними з підрядними означальними є речення:
А Б В Г Д Е
5. Складнопідрядними з підрядними обставинними є речення:
А Б В Г Д Е
6. Складнопідрядним з кількома підрядними є речення:
А Б В Г Д Е
7. Складнопідрядним з підрядним з’ясувальним є речення:
А Хлопчаки відчували страх перед тими небезпеками, що таїлись у його темних проваллях.
Б Хіба в тебе немає відчуття, що кожної миті наше життя може обірватися?
В Швидка течія підхоплювала і несла їх все навскіс – до протилежного берега, аж поки ноги черкнули раптом по твердому піщаному дну.
Г Вода в річці стояла нерухомим сизим дзеркалом, наче течія спинилась, вода застигла.
8. Складнопідрядним реченням, в якому засобом зв’язку є сполучник, є речення:
А Я дивився й слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд і поволі ступав схилом яру.
Б А я дивлюсь на розпатлані дерева в саду, на віхті туману, що плутаються між їхніми кронами.
В Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав жевріти.
Г Йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься.
9. Установіть відповідність.

Вид підрядного речення
1 обставинне часу
2 обставинне причини
3 обставинне умови
4 обставинне міри і ступеня






Приклад
А Украй стривожилась земля, коли в похід послали атом.
Б Стояли двоє посеред весни, там, де вербичка віття нахилила.
В Чим більший поет, тим глибші корені його творчості.
Г Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай вівса.
Д Журяться квіти, що на світанні скоро їх вкриють сніги, білі сніги.

10. Установіть відповідність

Вид підрядного речення
1 обставинне допустове
2 обставинне мети
3 з'ясувальне
4 означальне





Приклади
А У гущині заростей, де повітря стояло непорушно, було жарко.
Б Мабуть, солов'ї знають, де весна зимує.
В А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.
Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці.
Д Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він стократ уже відкритий.

11. Установіть відповідність

Частина речення
1 Проспівай мені ту пісню, що …
2 Було холодно, дарма що …
3 Не знає спокою, хто …
4 Вода в Дніпрі піднялася, так що …

Вид підрядного речення
А обставинне допустове
Б обставинне порівняльне
В обставинне наслідку
Г означальне
Д з’ясувальне

12. Установіть відповідність

Частина речення
1 … працював, хоч і …
2 … прийшли, щоб …
3 … зіщулився, бо …
4 … напишу, якщо …

Вид підрядного речення
А обставинне допустове
Б обставинне міри і ступеня
В обставинне мети
Г обставинне причини
Д обставинне умови